Articole

Folosește iertarea pentru a-ți struni prejudecățile

De curând am citit Psihologia iertării de Harriet Lerner. Discretă pe axa dimensiunii, putând fi cu ușurință etichetată drept o cărțulie comercială este, însă, o adevărată revelație din punct de vedere a conținutului. De această dată, prejudecata nu a avut sorți de izbândă.

Inevitabil, ne întrebăm:

Oare cât de des suntem seduși de prejudecăți în viața noastră de zi cu zi? Cât de frecvent conștientizăm efectele prejudecăților pe care le produce mintea noastră?

Și, mai ales: Cum putem stăvili impactul prejudecăților într-o lume în care pedala de accelerație este călcată la maximum iar diversitatea este năucitoare?

Cultivarea diversității este sinonimă cu respectul față de opiniile celorlalți, cu acceptarea diferențelor în gândire, reacții și comportament, precum și cu toleranța altor valori sau convingeri.

Adesea, acest scenariu rămâne blocat în faza teoretică. Oamenii uită să pună în practică afirmațiile sau promisiunile pe care și le-au făcut lor sau celorlalți.

Nivelul răbdării și al înțelegerii se află, din nefericire și prea des, la cote scăzute. Din această cauză, având la bază considerente socio-culturale și perspective diferite asupra vieții, judecarea altora prosperă. A arăta cu degetul și a găsi justificări în exterior, în comportamentele celorlalți, este mai ușor decât să purtăm bătălii interne cu propriul ego.

Toate acestea nu înseamnă că noi, oamenii suntem „răi de la natură” fiind astfel, condamnați să ne ducem existența pe un drum sterp, al ranchiunii și al veșnicei competiții.

Din contră, suntem ființe complexe, pozitive și foarte adaptabile. Atunci când comportamentele noastre sunt incompatibile cu valorile diversității, este nevoie să realizăm mici salturi evolutive, benefice atât în plan social, cât și personal.

Practică iertarea autentică

Această șlefuire (dezvoltare personală) se poate înfăptui pe cale internă, ca rezultat al conștientizării sau auto-reflecției sau pe cale externă, primind suport (specializat, de la cei apropiați sau din anturaj).

Cum putem, așadar, să diminuăm efectul produs de prejudecăți? Cum, mai exact, ni se vor îmbunătății relațiile/interacțiunile dacă vom reuși să strunim prejudecățile și stereotipurile?

Dincolo de argumentele psihologiei sau de propriile experiențe de viață, din cartea menționată învațăm că, atât micile supărări, cât și marile trădări pot fi vindecate cu ajutorul iertării.

Eu aș adăuga și aportul iubirii dublat de compasiune. Iertarea se poate învăța doar depunând mari eforturi, uneori pe parcursul întregii vieți.

Este teribil de greu de înțeles, de aplicat și chiar de explicat. De aceea, atunci când reușim să o acceptăm și să o interiorizăm, în sufletul nostru se aștern două sentimente neprețuite: eliberarea și împăcarea.

Diferitele nuanțe ale iertării vizează un număr consistent de situații care pot fi rezolvate. Multe dintre acestea au la bază păreri, interpretări, orgolii și bineînțeles, prejudecăți. Cine și cum trebuie să se scuze mai întâi? Cum decodificăm mesajul unei scuze autentice de cel al uneia superficiale? Cum putem accepta onorabil o scuză și cum o putem oferi în cea mai onestă variantă?

Deși lumea actuală suferă din cauza lipsei de sens și a falselor pilde, această abordare profund umanistă are puterea de a reconcilia credințe și comportamente.

Practicând iertarea autentică este ca și cum am găsi cheia magică a unei uși dincolo de care ni se va arăta o lume diferită, mai armonioasă, în care diversitatea și prejudecățile minimale coexistă.

În încheiere, având certitudinea că prin intermediul compasiunii și al iertării, acceptarea și diversitatea vor câștiga tot mai mult teren, te las în compania a două întrebări auto-reflexive:

Ce înseamnă, cu adevărat, iertarea pentru tine?

Care a fost cea mai remarcabilă și sinceră formă de scuză sau de iertare pe care ai experimentat-o vreodată?