Articole

Vechea și noua cultură a dezvoltării

În procesul de dezvoltare există doar început, însă niciodată sfârșit. Este o călătorie pe care o începem instinctual de când ne naștem și care este influențată de mai mulți factori de-a lungul vieții spre sfârșituri efemere.

Odată ce avem impresia că am terminat, o luăm de la capăt. Facem un pas în lateral și descoperim o cu totul altă perspectivă, o altă realitate în care e nevoie de alte cunoștințe, de alte abilități și poate chiar de alte atitudini și comportamente pentru a evolua… din nou. În tot acest proces ciclic, cel mai mare dușman al nostru suntem chiar noi. Modul în care suntem construiți ne face (pe majoritatea dintre noi) să iubim zona de confort. Conștient sau nu, ieșim cu greu și de multe ori timid în zona de învățare, preferând să păstrăm distanța atunci când vine vorba de schimbare.

Bineînțeles că la nivel declarativ ne dorim evoluție, însă, atâta timp cât peste 75% din acțiunile noastre zilnice sunt automatisme, putem să ne imaginăm care este disponibilitatea de a face lucrurile diferit. Creierul nostru funcționează bine bazându-se pe aceste rutine, pentru că ne permitem astfel să conservăm energia cerebrală pentru necunoscut, pentru situațiile cu care nu ne-am mai confruntat și care nu au o „cărare bătută” în mintea noastră. Așa se explică și oboseala care apare atunci când încercăm să schimbăm ceva, când motivați intrinsec, abordăm diferit o rutină, creând astfel noi hărți mentale care consumă resurse cerebrale valoroase.

Vestea bună este că ne putem schimba, putem alege să construim noi drumuri, să încurajăm noi rutine alternative, care se traduc prin noi abilități pe care le dobândim sau noi comportamente pe care le exprimăm. Rolul trainerului în acest proces de schimbare este unul extrem de important pentru că reprezintă principalul aliat în lupta cu dușmanul invizibil: zona de confort.

Și așa cum spunea Sun Tzu în „Arta războiului”: „Dușmanul dușmanului meu este prietenul meu”, trainerul este sprijinul celor care își doresc (sau măcar încearcă, obligați de diverse circumstanțe) să facă o schimbare.

Responsabilitatea de a parcurge alături de participanți călătoria de dezvoltare este una pe cât de onorabilă, pe atât de importantă. Impactul pe care abordarea unui trainer o poate avea în viața participanților poate fi unul decisiv în mai multe privințe: în viața personală, în relația cu cei din jur sau poate în dezvoltarea unor deprinderi necesare pentru obținerea jobului mult dorit. Ca trainer, lumea din jur e plină de oportunități. Uneori le privești, alteori le creezi, însă obiectivul este evoluția continuă, redescoperirea și poate redefinirea celor care te creditează cu încrederea lor.

Digital Readiness

Contextul actual (COVID-19) pune la grea încercare procesul de dezvoltare. Îl provoacă redefinindu-l și, odată cu el, aruncă în aer (majoritatea) comunității de training, adresând o singură întrebare: Cum stăm cu Digital Readiness-ul?

Optimist din fire îmi vine să răspund „Aaa… Stăm bine!”. Realist privind lucrurile însă, dacă ne dorim să îmbrățișăm Digital Learning-ul ca metodă de dezvoltare, sunt 3 aspecte pe care e bine să le avem în vedere și la care să răspundem fiecare dintre noi:

  • tehnica pe care o folosesc participanții noștri
  • cât de pregătiți sunt oamenii să se dezvolte, folosind metode digitale (este ceea ce numim digital mindset)
  • competențele pe care e nevoie să le deținem pentru a putea susține un program de dezvoltare digital, end to end (pornind de la analiza de nevoi, continuând cu dezvoltarea materialelor, livrarea și follow-up-ul).

Digital Ready și Digital by Design sunt doar câțiva termeni cu care ne vom familiariza în viitorul apropiat. Dacă vrem să susținem dezvoltarea altora în noul context, e nevoie ca noi, trainerii, să ne redefinim repede. Câteva dintre competențele pe care experții în Digital Learning ne recomandă să le dezvoltăm sunt:

  • Digital Learning Consultant reprezintă trainerul care va livra în format digital;
  • Digital Instructional Designer este cel/cea care dezvoltă materiale pentru Digital Learning;
  • Digital Learning Content Curator este cel/cea care are competența de a identifica și selecta material și metode potrivite pentru Digital Development. Este responsabil alături de Digital Instructional Designer de formatul în care se va livra un program de dezvoltare digital;
  • Digital Learning Communities Manager este așa zisul „suflet al petrecerii”, având responsabilitatea de a promova programele și de a ține legătura cu participanții în așa fel încât să declanșeze motivația de tip pull sau buy-in pentru programele livrate.

Multe dintre denumirile din acest articol sunt în engleză și probabil vor rămâne așa o perioadă pentru că totul în jur se întâmplă cu o viteză incredibilă, o viteză care nu ne permite luxul de a traduce niște termeni a căror durată de viață poate fi extrem de limitată.

Cultura de tip Self Learning nu se dezvoltă în mod natural. Digital Learning este abia la început – atât ca tehnologie, cât și ca acceptanță. Se pare totuși că, indiferent de vârstă, de educație, de cultură, de meridian sau paralelă, de ora din zi și din noapte, majoritatea dintre noi încă preferă interacțiunile fizice, la sală, ca principala metodă de dezvoltare.

Mai rămâne totuși o întrebare: Nu e oare doar o capcană pe care ne-o întinde propriul creier? Tânjind după metode clasice de dezvoltare, binecunoscute și relativ comode?

Henry Ford spunea: „Dacă aș fi construit ce-și doreau clienții mei, aș fi făcut o căruță mai rapidă”. Îndrăzneala și insistența lui au accelerat un proces inevitabil, dând naștere unei culturi a automobilului, ceva greu de conceput la sfârșitul anilor 1800.

Probabil că nu există un moment mai bun în care să contribuim – în calitate de comunitate care susține dezvoltarea, la cultura de Blended Learning ca pas intermediar în evoluția către cultura de Digital by Design… and beyond.

Imagine: Taha Mazandarani

Despre autor

Răzvan GOGA

Trainer senior & specialist L&D
Împărtășește, ascultă, analizează și găsește împreună cu cei implicați în proces soluția potrivită pentru dezvoltarea de competențe sau comportamente. I-a plăcut dintotdeauna să interacționeze cu oamenii și, de peste 12 ani, trainingul îi oferă această posibilitate și totodată satisfacție.
În plus, a descoperit în timp că poate avea și un impact în viața personală sau profesională a celor cu care interacționează. Răzvan e motivat de diversitate și de faptul că se dezvoltă dezvoltând. Îi plac mașinile vechi, e pasionat de sport – de fotbal și înot în particular.
Arată întreaga descriere Închide