Articole
Diversitatea modurilor în care citim
Articolul se dorește a fi o conștientizare a modului în care fiecare dintre noi citim și folosim ceea ce citim.
Cititul, ca și alte comportamente ale noastre, are multe fațete. Se pare că, cu cât citim cărți mai diverse și în feluri diferite, cu atât mesajele cărților rămân cu noi mai mult timp. Și dacă mai și reflectăm asupra a ceea ce am citit, cu atât mai multe lucruri învățăm: despre noi, despre ceilalți, despre lume.
Ce tipuri de cărți citim?
Se pare că sunt câteva tipuri de cărți care ne fac „mai deștepți” (spune lumea) sau haideți să spunem, ne descriu modele și experiențe de viață, ne vorbesc despre greșelile unor oameni care, în ciuda (sau datorită) greșelilor, au avut succes și ne pot fi ghizi în învățare.
Unele dintre aceste cărți sunt cărțile (auto)biografice. La fel sunt și cărțile SF pentru că ne forțează mintea să ne proiectăm într-o lume sau în contexte care nu există. Ne pun să gândim „outside the box”, ne fac să ne punem întrebări care sunt importante pentru umanitate.
Cărțile despre alte culturi, din ale căror rânduri putem învăța să flexibilizăm regulile după care funcționăm, sunt alt tip de cărți care ne ajută să creștem și să ne dezvoltăm.
După perioade lungi în care citesc cărți de specialitate, unii spun că e un moment bun să citească beletristică. Ce putem face este să căutăm legături între ce citim și specialitatea pe care o avem. E un antrenament bun de sinapsogeneză.
Cum citim și cum reținem informația pe care o citim?
Unii dintre noi citim seara înainte de culcare, alții preferăm să citim doar în fotoliu sau la birou. Ambele comportamente sunt binevenite. Cititul de seară, de tip R&R (read and relax) ne poate face somnul mai bun. Organizarea unui loc special de citit în casă ne ajută în a ne face din citit o obișnuință.
Când citim o carte (în special de specialitate) putem face un exercițiu care să ne ajute să reținem mai mult: să reorganizăm informația din carte în 4 capitole la care să le facem design singuri.
Cum s-ar numi aceste capitole și ce informație ar conține?
Să reflectăm la:
- Cum se leagă informația citită cu viața noastră?
- Cum se leagă de alte informații citite în alte cărți?
- Ce e comun și ce e diferit?
- Cum am prezenta noi informația respectivă, dacă ar fi nevoie să o transmitem mai departe altora?
Câte cărți citim deodată?
Unii nu ne putem lăsa de o carte până nu o terminăm. Alții citim mai multe cărți în paralel.
Când citim mai multe cărți în paralel punem creierul la treabă, să facă legături între ce citim și să revină la ce am citit zilele trecute în cartea pe care o țin acum în mână.
Sunt totuși cărți pe care nu le putem citi în paralel: cărțile de specialitate și cărțile… foarte captivante. Nu ne lasă să le dăm jos din mână!
Ce facem cu ce citim?
Unii preferăm să subliniem sau să notăm în carte (sau pe suportul pe care citim). Alții, să scrie paragrafe într-un soi de jurnal al cărților citite. Alteori, povestim prietenilor despre ce am citit sau tragem concluzii și ni le fixăm în minte.
Unii facem comentarii pe Goodreads sau scriem câte un articol despre ce a fost important pentru noi. Alții ne întâlnim cu cititori la cluburile de carte și schimbăm reflecții. Important este să operăm asupra conținutului citit, asta ne ajută în a învăța.
La final, las un citat care spune:
Cărțile nu îi schimbă pe oameni, paragrafele îi schimbă, uneori chiar și propozițiile.
John Piper
Autor: Gabriela HUM