Articole

[Video] Kit de sănătate emoțională: Când #stămacasă în doi

Continuăm „pastilele” oferite în cadrul Kitului de sănătate emoțională și, de data aceasta, ne îndreptăm atenția spre cea de-a treia axă a Modelului Balanță, cea referitoare la relațiile sociale. Colega noastră, Diana BERINDEI, ne invită să analizăm modul în care situația actuală ne-a afectat, schimbat sau trasformat relația de cuplu, împărtășindu-ne totodată câteva strategii de „supraviețuire în doi”.

„Te iau la bine și la rău, dar nu și la prânz” – spune o vorbă englezească. Suntem făcuți în așa fel încât să ne căutăm perechea și să formăm cupluri. Unii specialiști susțin că adevărata împlinire nu vine din a fi independent și a te descurca pe cont propriu, ci din a învăța să fim în dependență alături de persoana pe care am ales-o. De asemenea, suntem tribali, obișnuim să trăim într-un grup de oameni și să ne organizăm activitatea în sarcini specifice.

De-a lungul istoriei omenirii, cuplurile s-au reunit pentru a se despărți și pentru a se uni din nou. Majoritatea sarcinilor de pe parcursul unei zile le facem fără partenerul nostru. Respectarea acestei distanțe și cultivarea ei a fost un principiu adesea evidențiat și susținut de către specialiștii în relații de cuplu.    

Prin urmare, până la începerea acestei carantine mondiale, cuplurile de peste tot din lume au avut momente de intimitate alternate cu momente de distanțare. Despre necesitatea acestei distanțări și a reuniunii au vorbit foarte mulți experți în relațiile de iubire.

În video-ul de mai jos, Diana ne invită să ne uităm la ce face carantina cu relația noastră de cuplu și la ce (putem) să facem noi cu ceea ce face situația actuală din relația de cuplu.

Cum ne afectează carantina/auto-izolarea?

Pandemia – și tot ce înseamnă gestionarea ei de către fiecare dintre noi, pune o mare presiune asupra felului în care știam că funcționăm împreună. Din Modelul Balanță (cele patru arii: 1) corp/simțuri, 2) muncă/realizări, 3) contact social, 4) hobby/spiritualitate), zona de contact este cea mai provocată.

De la ce fac cu mine în fiecare zi între patru pereți la ce facem noi doi împreună între patru pereți și la ce facem cu cei pe care-i iubim, dar trebuie să îi ținem la distanță. Toate acestea sunt întrebări care își caută o soluție, un răspuns. Dacă unii dintre noi se simt în siguranță alături de celălalt, o altă parte din noi ar putea simți că iritabilitatea, starea de anxietate și nervozitate, criticismul au sărit în aer.

Traversăm o perioadă în care suntem obligați să menținem același context, în condițiile în care negativitatea ne bombardează din toate direcțiile: știri, verificatul cifrelor noilor îmbolnăviri etc. Se preconizează că la final de pandemie vor crește numărul de divorțuri, nunți și nașteri. Carantina este o anticameră a deciziilor, oferindu-ne oportunitatea de a aprofunda relația pe care o avem sau de a o încheia definitiv.

Indiferent de cum veți ieși ca relație din carantină, iată câteva strategii simple de a supraviețui acestei perioade:

  1. Dacă aveți tendința de a vă critica, de a vă aduce aminte de acele momente din trecut care v-au făcut să suferiți și „să le puneți pe tavă”, a sosit momentul să vă opriți! Este un comportament cu un potențial distructiv crescut, cu o funcție redusă de a rezolva probleme nerezolvate, dar care adâncește prăpastia dintre voi.
  2. Stabiliți-vă propriul spațiu și respectați-l – spațiul de muncă, spațiul în care fiecare poate să fie cu gândurile lui, când simte această nevoie!
  3. Căutați să observați mai des ceea ce partenerul vostru face bine, când reușește să vă împlinească nevoile și spuneți-i acest lucru. Arătați recunoștință verbal!
  4. Alegeți-vă un spațiu în casă în care să vă simțiți în largul vostru și purtați discuții despre ce trăiți în această perioadă. Cum se simte carantina pentru fiecare dintre voi? Ascultați ceea ce are celălalt de spus folosind curiozitatea și interesul, fără a judeca. Nu există moduri corecte și incorecte de a gestiona emoțional situația. Ceea ce trăim astăzi este rezultatul întregii povești de viață pe care ne-am spus-o fiecare dintre noi în parte. Este rezultatul poveștilor pe care bunicii și părinții noștri ni le-au spus despre noi și despre cum se trece prin vremuri grele. O simplă discuție despre emoțiile fiecăruia poate să deschidă o ușă spre o cunoaștere mai intimă a partenerului.
  5. Amintiți-vă cum v-a schimbat viața omul de lângă voi. Cum v-a îmbogățit viața întâlnirea partenerului actual? Scrieți o scrisoare, un email, dacă nu vă simțiți în largul vostru să folosiți cuvintele.

A face aceste exerciții de recunoștință, de a ne focusa pe soluții și nu doar la problemă, de a observa lucruri mici pe care celălalt le face, de a seta limite, au rolul de a ne îmbogăți în primul rând pe noi, cei care le facem.

Kit de sănătate emoțională este un proiect HUMANCO prin care ne propunem să aducem mai aproape de fiecare instrumente de gestionat emoții, de făcut un mai bun management al timpului, de creat rutine – resurse utile pentru a face față perioadei prin care trecem în prezent.